Els líquids a granel impulsen el creixement de tràfics fins l’abril al port de Barcelona

El port de Barcelona ha registrat en el primer quadrimestre de l’any un creixement del 9,1% respecte al volum de tones mogudes en l’acumulat del 2021. En total, s’han comptabilitzat més de 23,9 milions de tones fins a l’abril. L’Autoritat Portuària de Barcelona atribueix aquest augment al comportament dels líquids a granel, que han sumat 5,5 milions de tones, la qual cosa suposa un increment interanual del 47,1%. No obstant això, el creixement ha estat més tímid en el cas dels sòlids (+5,2%), mentre que en la càrrega general, el principal segment del tràfic marítim barceloní, s’ha registrat una xifra molt similar a la de l’any passat (-0,1%).
D’aquesta manera, els increments registrats en hidrocarburs (+49,4%) i biocombustibles (+94%), així com els “espectaculars creixements” dels líquids a granel en trànsit (+87,5%), “reforcen el paper de Barcelona com a hub del Mediterrani per a aquesta mena de tràfics”, manifesten des del recinte català. L’impacte de la crisi energètica europea provocada arran de la guerra d’Ucraïna i les sancions russes han posicionat el port de Barcelona com a estratègic en l’aprovisionament de gas natural liquat.
Llegeix també
La guerra a Ucraïna potencia la importació de granels energètics a Barcelona
El Mercantil
Barcelona

D’altra banda, els 1,5 milions de tones de sòlids a granel fins a l’abril representen el 5,2% més que en el primer quadrimestre del passat exercici. En aquest segment del tràfic, destaquen l’increment dels cereals i les farines (+82,6%), amb 234.031 tones, així com el “robust creixement” de les potasses provinents de les mines de Súria, que augmenten el 261,3% i freguen les 200.000 tones. No obstant això, els resultats registrats en aquest inici de l’any han estat mitigats per les contraccions del ciment (-26,7%) i la sal comuna (-34%), mentre que les faves de soia, que lideren el grup dels graneles sòlids, s’han mantingut en xifres similars a les de 2021, amb 515.828 tones, l’1,1% menys.
Quant a les unitats de transport intermodal (utis) que es mouen en els serveis regulars amb les Illes Balears, el nord d’Àfrica i Itàlia, han crescut el 14,4%, sumant un total de 135.395 unitats. Aquest creixement s’explica per la recuperació dels tràfics amb el Marroc per l’aixecament de les restriccions decretades per la pandèmia. D’aquesta manera, s’han transportat un total de 2.482 camions i remolcs cap a aquest país, la qual cosa representa un increment interanual del 39,8% en el primer quadrimestre.
Llegeix també
La línia de Suardiaz entre Barcelona i Tànger es consolida com la seva ruta amb més clients
Javier de la Sotilla
Barcelona

No obstant això, les terminals portuàries destinades a l’automoció continuen notant els efectes de la crisi esdevinguda en el sector i acuitada arran de la pandèmia, amb el tancament de fàbriques i l’escassetat de microxips. En els primers quatre mesos de l’any, ha caigut el 22,3% el nombre de cotxes transportats. Els 141.293 automòbils moguts fins a abril se situen ja molt lluny de les xifres que manejava el recinte el 2019, quan en el mateix mes va moure 267.800 unitats, gairebé el doble que al 2022. No obstant això, el recinte català ha constatat que “l’abril ha mostrat les millors xifres dels últims mesos” i aquest mes registra una caiguda menor que en l’acumulat respecte a l’any passat, del 0,8%.
CREIXEN LES IMPORTACIONS
Les importacions han augmentat al port de Barcelona el 14,1% interanual, mentre que les exportacions s’han reduït el 2,2%. Les conseqüències de la guerra d’Ucraïna han tingut el seu impacte en aquests resultats, perquè han motivat una importació major de granels energètics. Per la seva part, la disminució de les exportacions es pot explicar, en part, pel descens de l’intercanvi comercial amb la Xina, els ports del qual es troben congestionats a causa de la política estatal contra el coronavirus. D’aquesta manera, el tràfic de contenidors amb el gegant asiàtic ha registrat una caiguda del 8,1%, al mateix temps que ha augmentat -tant en importació com exportació- amb els Estats Units (+21%). A més, l’Autoritat Portuària de Barcelona indica que en aquest primer quadrimestre de l’any, “destaquen els intercanvis amb el Japó i Corea del Sud”, que augmenten el 29,9% i el 13,8%, respectivament.