7 de junio de 2023 | Actualizado 17:13
E.M.

El port de Barcelona preveu que els vehicles xinesos arrosseguin més tràfics al recinte

El president del port de Barcelona alerta que "les sitges actuals no seran suficients" per acollir l'increment de volums previst

L’Autoritat Portuària de Barcelona confia que els tràfics d’importació de vehicles produïts a l’Àsia que arriben a les seves terminals rebin un impuls durant l’exercici actual. Així ho ha confirmat el seu president, Lluís Salvadó, durant la seva intervenció en un acte organitzat per la Generalitat de Catalunya a Barcelona. Segons el dirigent del recinte portuari, el flux de cotxes de procedència asiàtica “és una aposta que ens agradaria que fos estratègica”, i ha afegit que “les primeres xifres de 2023 i el que ens expliquen les nostres terminals” indiquen que els volums actuals “tindran un efecte d’arrossegament, cada vegada més marques asiàtiques passaran a treballar pel port de Barcelona, tenim un futur important en aquest sentit”.

Segons l’opinió de Lluís Salvadó, l’arribada d’aquests tràfics “ja va fer que el 2022 Barcelona no fos només el port d’exportació de Seat i altres marques, sinó que ara estem tenint un desenvolupament important en la importació de vehicles elèctrics”. El recinte, ha continuat, “ha estat escollit per les principals marques d’aquest sector, que han decidit que el nostre port és el més eficient” per entrar a la Península Ibèrica i per dirigir-se a la resta d’Europa. Es tracta, principalment, de marques americanes que produeixen al Sud-est Asiàtic, o marques asiàtiques que, a banda de la Xina, també procedeixen de Corea del Sud i del Japó. Segons ha concretat també Lluís Salvadó, el nombre de fabricants d’aquests vehicles que passen per la seva instal·lació estaria al voltant dels vint, però “els operadors [del port] ens comenten que el nombre anirà en ascens” durant aquest exercici.

“Les sitges actuals no són suficients per acollir els tràfics de vehicles xinesos que rebrem”
Lluís Salvadó President de l'Autoritat Portuària de Barcelona

El president del port de Barcelona també ha assenyalat que el port haurà de dur a terme modificacions per acollir aquests tràfics, encara per concretar, ja que “les sitges actuals no seran suficients i els operadors locals ens demanden que hi fem alguna cosa més”. El recinte disposa actualment de dos terminals dedicades als tràfics de vehicles, operades per Setram i Autoterminal. En aquesta última, precisament, hi van desembarcar els primers models de Tesla fabricats a Xina que van arribar a Barcelona el 2022. Així mateix, el mes de març de l’any passat la multinacional xinesa SAIC Motors va firmar un acord amb l’operador d’aquesta terminal perquè el port sigui el seu hub mediterrani a l’hora de distribuir els seus cotxes a Europa. Segons dades del ministeri d’Indústria, Comerç i Turisme, el valor de la importació de vehicles elèctrics de fabricació xinesa a Espanya va créixer als 1.138,07 milions d’euros el 2022, quan només va ser de 19,21 milions d’euros el 2021.

UNA RED FERROVIÀRIA INSUFICIENT
Per altra banda, el port de Barcelona també ha previst que el creixement dels fluxos logístics, i la necessitat -per imperatiu europeu i necessitat ambiental- de traslladar les mercaderies al tren, pot dur a una situació de col·lapse en pocs anys. En aquest sentit, Lluís Salvadó ha manifestat que “la intermodalitat és imprescindible” pel compliment amb la quota ferroviària que es demana des d’Europa, però “complir amb aquells objectius farà que la línia d’alta velocitat en ample internacional cap a França -que passa pel túnel del Pertús- estigui col·lapsada en deu anys”. Per això, ha apostat per la necessitat de “buscar una solució alternativa” a les connexions actuals en ample UIC amb la resta d’Europa.

“Si complim amb la UE, la línia transfronterera en ampli internacional es col·lapsarà en deu anys”
Lluís Salvadó President de l'Autoritat Portuària de Barcelona

De fet, Salvadó ha incidit que la intermodalitat és un dels eixos de l’estratègia actual de l’autoritat portuària, el desenvolupament de la qual passa per la gestió conjunta amb altres entitats. En aquest sentit, el president del port de Barcelona ha anunciat l’actualització de la societat Terminal Intermodal Empordà (TIE), compartida amb Cimalsa i que gestiona la terminal intermodal de mercaderies a Vilamalla (Girona). La societat passarà ara a denominar-se Terminal Intermodal Estratègica, “la qual cosa vol dir una declaració d’intencions perquè aquesta societat que tenim amb Cimalsa no només gestioni en el futur la TIE, sinó que també ho faci amb altres terminals intermodals a tot el país”, ha assenyalat Lluís Salvadó.

A Catalunya, existeixen diferents projectes de terminals intermodals projectades en diferents fases, com el complex industrial i logístic a Torreblanca-Quatre Pilans (Lleida), o Logis Penedès (Barcelona). Al mateix temps, des de l’autoritat portuària també s’obre la porta “a donar participació al port de Tarragona dins la lògica de cooperació a terra i competència al mar” a l’hora d’impulsar les vies ferroviàries des dels ports catalans, una afirmació que va en la línia dels acords subscrits fa poc temps entre els dos ports i la conselleria de Territori de la Generalitat de Catalunya.