21 de agosto de 2026 | Actualizado 14:48

Barcelona intensifica els seus contactes pel corredor verd amb el port de Shanghai

El port de Barcelona aborda amb empreses xineses els protocols necessaris per a desplegar la cadena logística marítima de zero emissions
Autoritat Portuària de Barcelona

El corredor verd entre els ports de Barcelona i de Shanghai continua fent passos endavant. La iniciativa ha protagonitzat gran part de la missió institucional que aquests dies ha dut a terme l’Ajuntament de Barcelona en la megalòpoli xinesa, i en la qual han participat directius del recinte portuari català. En concret, el corredor va ser objecte d’una taula rodona organitzada entre la Generalitat de Catalunya i els dos ports, i que va moderar el responsable d’Innovació i Estratègia de Negoci del recinte barceloní, Santiago Garcia-Milà: en ella també van participar directius del fabricant d’automoció Chery, principal client confirmat d’aquest corredor, i AICC, naviliera ro-ro xinesa que Barcelona ha vinculat en més d’una ocasió a la seva iniciativa, però la participació de la qual encara no s’ha confirmat oficialment. AICC (Anhui Hangrui International Ro-Ro Transportation Company) és una ‘joint venture’ de la pròpia Chery al costat del també fabricador xinès JAC Motor. L’altra empresa representada en la taula va ser la petroliera Repsol.

Els participants de la taula constitueixen “representants dels sectors implicats en un corredor verd”

Si bé encara no ha oficialitzat la forma i els participants definitius del seu corredor, el port de Barcelona assenyala que els participants de la taula constitueixen “representants dels principals sectors implicats en el desplegament d’un corredor d’aquestes característiques”. Segons traslladen les seves fonts, els ponents de la taula “van destacar el potencial rol que projectes com aquest tenen per a transformar el sector marítim”, centrant-se en aspectes com la descarbonització, l’eficiència operativa, l’intercanvi de dades o l’establiment de normatives i protocols compartits.

Barcelona i Shanghai van signar l’acord per a llançar un corredor verd al juliol de 2025. Des del principi, la iniciativa ha comptat amb el suport de Chery Automobile, el fabricant xinès de cotxes que té una planta de producció a la Zona Franca de Barcelona. L’objectiu del projecte és el de generar una cadena de subministrament marítima “lliure d’emissions des de la fàbrica al destí final”, segons va recordar la subdirectora general i responsable Comercial i de Màrqueting del port català, Carla Salvadó, present també aquests dies a Shanghai.

En paral·lel, fonts de l’autoritat portuària barcelonina indiquen que actualment es treballa “en els protocols i normatives alineades en matèria de subministrament de combustibles alternatius” que afectaran el corredor, així com “electrificació de molls i la descarbonització de la logística en terra”. Barcelona també ha anat estrenyent encara més les seves relacions amb Shanghai, i a principis d’aquest mes de juny va subscriure un nou acord estratègic amb l’entitat asiàtica, el qual considera a tots dos recintes com a “ports germans”.