21 de agosto de 2026 | Actualizado 14:48
Mercè Conesa, acompanyada de la primera tinenta d'alcalde de l'Ajuntament del Prat, Alba Bou, durant la conferència | E.M.

L’Autoritat Portuària de Barcelona ultima el seu pla d’energies renovables

L'estratègia en renovables, que s'aprovarà a finals d'aquest any, forma part de les mesures del port per a millorar la sostenibilitat de la seva activitat

La presidenta de l’Autoritat Portuària de Barcelona, Mercè Conesa, ha avançat que la institució aprovarà el seu pla d’energies renovables a la fi d’aquest exercici. En una conferència celebrada a El Prat de Llobregat (Barcelona), Conesa ha manifestat que ara mateix es troben immersos en els treballs tècnics previs per a planificar l’ús d’energia fotovoltaica. El port, que en l’actualitat compta amb 46,6 MWp d’aquesta tipologia d’energia renovable, podrà augmentar la seva capacitat fins als 92 MWp i aconseguir una producció elèctrica de 120 GWh.

Així mateix, segons ha explicat la presidenta del port, els tècnics han descartat la instal·lació de turbines eòliques. La proximitat de l’aeroport no permetria que l’altura dels molins fos l’adequada per a ser viables, ha afegit.

“El reduccionisme no és una opció, ho és el creixement sostenible amb l’entorn”
Mercè Conesa Presidenta de l'Autoritat Portuària de Barcelona

El pla d’energies renovables és un dels pilars de l’estratègia del port per a fomentar les seves polítiques de gestió mediambiental i la seva lluita contra el canvi climàtic. En aquest marc d’actuació, una de les mesures més importants és l’electrificació dels molls, la qual s’iniciarà el 2020 al moll Prat (terminal BEST) amb l’objectiu d’oferir subministrament elèctric als vaixells i satisfer les demandes del mercat actual.

Durant la seva intervenció, Conesa ha confirmat que “la mesura s’implantarà al 100% el 2030”, exercici en el qual calculen que tot el port estarà electrificat. De moment, tècnics del port s’han desplaçat a Los Angeles per a analitzar el seu model d’electrificació de molls i utilitzar la seva experiència i know-how per a conèixer amb major detall els desafiaments que suposa una transformació d’aquestes característiques.

Conesa ha recordat que la institució que presideix està treballant per a afrontar l’emergència climàtica. Per això, “realitzarem les polítiques adequades i de forma consensuada amb les administracions”. Així mateix, ha mostrat, una vegada més, la seva oposició a reduir l’activitat del port. “El reduccionisme no és una opció, ho és el creixement sostenible i respectuós amb l’entorn”. Del que es tracta, ha afegit la presidenta del port, és de “transformar l’activitat”, però no que desaparegui, perquè això seria, des del seu punt de vista, un fracàs.

L’EQUILIBRI ENTRE OFERTA I DEMANDA
Tampoc ha deixat escapar l’oportunitat d’advertir que “amb la capacitat operativa actual i l’ampliació de concessions en vigor, encara podem alimentar la demanda comercial”. Contràriament al que succeeix amb altres infraestructures, Conesa ha defensat que, en el cas del port de Barcelona, “estudiem molt bé els mercats per a saber si s’ha de proposar una ampliació o no”. En aquest sentit, ha conclòs que “no podem planificar ni licitar diners públics si no assegurem que tindrà un retorn econòmic, social i ambiental”. Per això, ha assenyalat que actualment no es donen les circumstàncies perquè l’autoritat portuària es plantegi una ampliació dels seus espais, que és el factor que li permetria augmentar els seus volums i creueristes actuals. Referent a això, ha insistit que “hem d’incorporar altres valors als econòmics per a avaluar les infraestructures”.