21 de agosto de 2026 | Actualizado 14:48

Adif treu a concurs el depot de contenidors de Can Tunis gestionat per Grupo Alonso

L'operador valencià i Transportes Portuarios ja es van disputar l'actiu en una licitació anterior que es va cancel·lar abans de resoldre's
Els terrenys que licita Adif a Can Tunis | Adif

El gestor ferroviari Adif ha iniciat una licitació per a l’arrendament del depot de contenidors de 29.805 metres quadrats en la terminal intermodal de Can Tunis (Barcelona). Es tracta d’un espai que ja va estar en concurs a partir del passat mes d’abril, dins d’un paquet que també incloïa la terminal intermodal del recinte i altres actius d’emmagatzematge. L’empresa Transportes Portuarios va estar a punt d’arrabassar-los-hi a Setemar, filial de Grupo Alonso i actual gestora de tots ells, però Adif va acabar cancel·lant el concurs al setembre i ara, de moment, només comercialitza aquesta primera part. Les fonts consultades desconeixen si la resta també sortirà a licitació de manera individual, però Adif ja va confirmar en el seu moment que preparava concursos relacionats amb Can Tunis.

2,5 milions d'euros

El contracte s’estima amb un preu mínim de 2,5 milions d’euros per deu anys d’arrendament

Les empreses interessades disposen fins al pròxim 28 de desembre a les 11 hores per a presentar les seves ofertes, i aspiren a un contracte d’arrendament per 10 anys (en l’anterior concurs es contemplaven 15). Transportes Portuarios ha confirmat que concorrerà de nou pel depot, en la línia del pla traçat ja en l’altra licitació, que consistia a concentrar els seus espais de magatzematge de Castellbisbal, Martorell (Barcelona) i el port de Barcelona a Can Tunis. De fet, la companyia ja compta amb immobles en arrendament en el centre logístic, en aliança amb Captrain.

Transportes Portuarios preveu mantenir el seu pla d’unificar espais de magatzematge a Can Tunis

L’actiu que menys interessa a l’operador és la terminal. “Si treuen un paquet de terminal i magatzem o només el magatzem en pròximes licitacions sí que aniríem”, assenyalen en Transportes Portuarios, però no “si només es tracta de la terminal intermodal”, que sempre va ocupar un segon pla en la seva estratègia. Amb tot, des de la companyia també recorden que el magatzematge en depot “és una activitat de poc marge de facturació”, així que podria donar-se que “si una altra entitat vol dur a terme activitat logística de major valor, és probable que estigui disposada a pagar preus més alts que nosaltres” en el concurs proposat per Adif.

Per part seva, Grupo Alonso ha manifestat que de moment “està valorant” la situació i ha declinat pronunciar-se sobre aquest tema. Segons van confirmar diverses fonts en el seu moment, l’actual explotadora de l’immoble va presentar recurs a l’anterior licitació, fet que va acabar amb la seva cancel·lació. A diferència de concursos anteriors, Adif només planteja l’actual segons criteris econòmics: l’oferent que presenti el valor més elevat s’emportarà l’explotació de l’espai.

Adif estima el valor total de l’arrendament en 2,5 milions d’euros (sense impostos) i obliga al futur adjudicatari a realitzar una inversió mínima inicial de 600.000 euros, a materialitzar en els primers 24 mesos. Aquesta xifra ha de destinar-se a instal·lar torres d’il·luminació, a renovar el sòl de l’espai i a un centre de transformació per a garantir els subministraments d’aigua i electricitat. Encara que el contracte “no està subjecte a pròrrogues”, els plecs sí que obren la porta a allargar-ho fins als 20 anys, lligant cada exercici addicional a un nou muntant inversor. Per a arribar a aquest termini de temps s’exigeixen 3,6 milions d’euros invertits durant la vigència de l’arrendament.

Els plecs del concurs especifiquen que l’estructura licitada és per a ús logístic “preferiblement relacionat amb el ferrocarril”, i inclou, a més del terreny per a l’apilament de contenidors, una nau-taller de 800 metres quadrats, un taller per a vehicles i instal·lacions per a contenidor refrigerat i un rafal per a flexitanks. A més, Adif indica que Setemar disposa actualment de diversos elements en la instal·lació “de la seva exclusiva titularitat”, entre els quals es compten algunes oficines, una depuradora exterior, el seu propi control d’accessos o el seu propi centre de transformació.