21 de agosto de 2026 | Actualizado 14:48

La terminal de ferry de Grimaldi a Barcelona rep el seu OPS per a operar al gener

L'arribada del dispositiu se suma a la finalització de les obres de l'autoritat portuària per a fer arribar les connexions als molls
Autoritat Portuària de Barcelona

El segon dispositiu onshore power supply (OPS) del port de Barcelona marxa segons els temps que preveu l’autoritat portuària. El punt de connexió per a subministrar electricitat als vaixells ja ha arribat a la Terminal Ferry Barcelona, concessió de la italiana Grimaldi en el recinte, i podrà entrar en operatives al gener, com ja va assenyalar recentment la responsable d’aquest àmbit en el recinte, Ana Arévalo. La recepció de l’OPS arriba després de concloure els treballs per a canalitzar la xarxa de mitjana tensió fins a la terminal, i “desplegar les connexions OPS fins als molls”. De fet, aquesta instal·lació oferirà dos punts de connexió per als ferries. A mitjans de desembre hauria d’afegir-se també el ‘Cable Management System’ (CMS), que permet integrar el sistema en l’operativa de la terminal i “donar flexibilitat per a poder connectar els diferents ferries que amarren en ella”, han afegit fonts del port.

Grimaldi ha adaptat el seu ferry ‘Ciudad de Palma’ perquè pugui connectar-se a la xarxa des de gener

Així mateix i en paral·lel, Grimaldi també ha adaptat un dels seus ferries -de fet, pertany a la seva filial Trasmed-, el ‘Ciudad de Palma’, perquè pugui connectar-se als dispositius de subministrament elèctric una vegada aquests entrin en funcionament. L’adaptació formava part dels acords subscrits entre la naviliera italiana amb l’autoritat portuària en el marc de les seves concessions, al febrer de 2022. Des de la mateixa entrada en funcionament de l’OPS, el vaixell “podrà realitzar connexions diàries, maximitzant l’estalvi d’emissions”, han assenyalat fonts del recinte.

L’OPS de Grimaldi estarà en fase pilot durant dos anys, com ocorre també amb el primer de la dàrsena, el que ja està en marxa en la terminal de contenidors BEST (Hutchison Ports). Tindrà una potència inicial de 4 Megavoltiamperis (MVA), ampliables fins als 6,5 MVA, i “està dissenyat per a adaptar la tensió i freqüència a les necessitats específiques de cada vaixell. El dispositiu el va dissenyar VINCI Energies Spain, que també és adjudicatària de la seva instal·lació.

“Els ferries de Trasmed podran deixar d’emetre quan estiguin en port”
Mario Massarotti Conseller Delegat de Grimaldi a Espanya

El president de l’Autoritat Portuària de Barcelona, José Alberto Carbonell, ha manifestat que amb la posada en marxa de l’OPS “contribuïm a millorar la qualitat de l’aire i a disminuir el soroll aquí on podem tenir més impacte, en els molls més pròxims a la ciutat” (la terminal es troba en el moll de Sant Bertran de Barcelona). Per part seva, el conseller delegat de Grimaldi a Espanya, Mario Massarotti, ha assegurat que la majoria de vaixells que opera des de la ciutat catalana compten amb sistemes de consum elèctric en port: “Tant els vaixells Cruise com els ECO, que serveixen en les rutes amb Itàlia, tenen un sistema de bateries que permet apagar els motors quan estan a port. Gràcies a aquesta nova infraestructura, també podran deixar d’emetre en port els ferries de Trasmed, que serveixen al mercat de les illes Balears”, ha asseverat.